article

Tehnica picturii in acuarela


Tehnica picturii in acuarela face parte din ceea ce se numeste “tehnici traditionale”. Tehnicile traditionle reprezinta toate formele de expresie ce fac parte din traditia trecutului si care inca sunt foarte populare.Ce face tehnica acuarelei extrem de interesanta este versatilitatea sa incredibila, capacitatea de a se adapta mereu la experimente noi.

                               
Lucrare realizata in culori acuarela superioare Maimeri Blu
     

Lucrare realizata in culori acuarela superioare Maimeri Blu

Tehnica picturii in acuarela face parte din ceea ce se numeste “tehnici traditionale”. Tehnicile traditionle reprezinta toate formele de expresie ce fac parte din traditia trecutului si care inca sunt  foarte populare.Ce face tehnica acuarelei extrem de interesanta este versatilitatea sa incredibila, capacitatea de a se adapta mereu la experimente noi.


Limitata strict in trecut la studiul dificil al picturii in ulei si fresca, acuarela a capatat din nou atentia in decursul ultimilor ani si astazi este un produs unic. Functionala, rapida, potrivita pentru orice tip de mediu, acuarela nu necesita spatii imense sau suprafete de lucru special echipate.


Atat esential cat si seminificativ este faptul ca in tehnica acuarelei sunt necesare materiale de calitate superioara.


Totul este vizibil intr-o tusa de culoare. Totul trebuie realizat in fractiuni de secunda, nu sunt permise corectii sau razgandiri. E ca si cum un gand este incremenit in timp si transformat in culoare. “Ce s-a spus, s-a spus” – este perfect valabil pentru tehnica acuarelei. Odata ce culoarea este lasata pe hartie, nu are niciun sens sa o mai schimbi.


Sunt foarte importante reflectia si concentrarea de dinaintea realizarii picturii.   Cand se incepe tehnica picturii in acuarela este important de stiu faptul ca artistul se afla in fata unei contradictii.Nu se pot face greseli – este adevarat, dar nu poti “forta’ culoarea sa faca ceva ce nu vrea. Controlul sau lipsa controlului absolut fac din aceasta tehnica un mijloc de pictura atat de indragit.


Folosind apa, multa apa – este posibil sa conduci pensula pe hartie, dar este imposibil sa o controlezi complet, mai ales daca se lucreaza pe hartie umeda.

                               
Pensula cu fir de zibeline siberiana Kolinsky si hartie pentru acuarela Hartia, pe langa culoarea acuarela, este un element esential. Are doua functii: suprafata si culoare. Scopul hartiei este sa “lumineze” culorile dinspre hartie spre suprafata, facandu-le sa vibreze. Mai mult chiar, in tehnica acuarelei, hartia folosita are culoarea alba – lucru mai putin frecvent in celelalte tehnici de pictura. Astfel, trebuie acordata o atentie speciala si alegerii hartiei. Hartia – naturala, fara inalbitori, confectionata din fibra de bumbac pura – va face diferenta intr-o lucrare in acuarela de buna calitate. Fina, aspra sau medie, disponibila sub forma de bloc sau coala, hartia se alegere in functie de necesitatile personale. Acesta este motivul pentru care fiecare este
     

Pensula cu fir de zibeline siberiana Kolinsky si hartie pentru acuarela

 Hartia, pe langa culoarea acuarela, este un element esential. Are doua functii: suprafata si culoare. Scopul  hartiei este sa “lumineze” culorile dinspre hartie spre suprafata, facandu-le sa vibreze. Mai mult chiar, in tehnica acuarelei, hartia folosita are culoarea alba – lucru mai putin frecvent in celelalte tehnici de pictura.


Astfel, trebuie acordata o atentie speciala si alegerii hartiei. Hartia – naturala, fara inalbitori, confectionata din fibra de bumbac pura – va face diferenta intr-o lucrare in acuarela de buna calitate.


Fina, aspra sau medie, disponibila sub forma de bloc sau coala, hartia se alegere in functie de necesitatile personale. Acesta este motivul pentru care fiecare este invitat sa testeze diferite tipuri de hartie pentru a vedea care este cel mai potrivit.


Tehnica acuarelei este de fapt foarte simpla. Cu o pensula buna cu fir de zibelina Kolinsky, vopseaua acuarela se incarca cu un minim de apa. Cu cat cantitatea de apa este mai mare, in comparatie cu cea de pigment, cu atat mai mare va fi gradul de transparenta.


Pentru a se preveni absorbtia impuritatilor este recomandat sa se foloseaca vase de ceramica sau plastic foarte curate. De asemenea, un sfat util este utilizarea de palete de culoare alba, astfel incat sa se sesizeze cu usurinta transparenta fiecarei culori.


Daca decizi sa lucrezi pe hartie umeda, foaia de hartie se inmoaie in apa foarte curata timp de cateva minute. Apoi hartia se indeparteaza cu usurinta din apa si se lasa sa elimine excesul de apa.

Daca este posibil, hartia umeda se lipeste de o fereastra sau de un perete pentru a facilita scurgerea apei, fara a se distruge hartia. Dupa aproximativ 15 minute hartia se poate indeparta de pe geam si se incepe pictarea efectiva in acuarela.


Se incepe cu fundalul si se continua usor pana se ajunge la subiectul principal.


Pentru fundaluri, pensulele evantai sau buretii naturali sunt foarte folositori si permit acoperirea de suprafete largi intr-o perioada scurta de timp. Pentru detalii sau planuri princiale se folosesc pensulele rotunde Kolinsky sau limba de pisica.


Pentru a imbunatati pensulatia si luminozitatea naturala a culorilor, este posibil ca in faza de pregatire sa se folosesca cativa stropi de fiere de bovina sau mediu pentru acuarela Maimeri – pentru a fi amestecate cu acuarela.


Daca se lucreaza pe o suprafata uscata, este posibil sa definesti mai bine detaliile lucrarii – ia ca reper spre exemplu lucrarile in acuarela a lui Dürer. Pentru a obtine acest rezultat, lucreaza cu pensulele Kolinsky, numarul dorit, cu tuse mici de culoare, suprapunand valuri sau culori transparente.


Pentru a preveni amestecarea nuantelor atunci cand se suprapun culorile in pictura, trebuie sa lasi hartia sa fie complet uscata inainte de a realiza un nou strat de culoare  sau pasii urmatori. Cu cat sunt mai multe straturi de valuri, cu atat impresia de adancime a acuarelei va fi mai impresionanta.


Atingerea unor rezultate bune se realizeaza in timp. Folosirea unui uscator de par nu este recomandata pentru ca este absolut periculos atat pentru pictura cat si pentru culoare in sine. Sub jetul de aer fierbinte hartia se increteste si culoarea, foarte fluida, se imprastie pe toata hartia fara control si precizie.